Salvador Mollá condecorat pel ministre

El professor Salvador José Mollá Pérez del Departament d'Infermeria de la Universitat d'Alacant ha sigut condecorat pel ministre d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació en funcions, Josep Borrell.

El passat 4 de juny en el Palau de Santa Creu, el ministre va atorgar la creu de l'Ordre del Mèrit Civil, als components de les dues rotacions de personal de l'equip START que van participar en l'operatiu humanitari desplegat pel govern espanyol a Moçambic l'abril passat.

Coneguts com els" jupetins rojos", la primera rotació del dispositiu START va partir de la base Aèria de Torrejón d'Ardoz el dia 29 de març per a recolzar a l'Hospital de Dondo (Moçambic) en l'atenció a les persones afectades pel pas del Cicló Idai. Integrat per un hospital de campanya amb capacitat quirúrgica i d'hospitalització, així com per extens equip humà desplegat en dos torns de quinze dies, el START va atendre a més de 2.200 persones des del 2 d'abril -amb l'obertura de l'hospital- al 30 d'abril, dia en el qual van començar el replegament.

Així, un total de 142 persones participaren en esta primera misió humanitaria del START:

• Personal sanitari del Sistema Nacional de Salut.
  • Logistes de la Unitat d' Emergencia y Resposta Inmediata de la Comunitat de Madrid (ERICAM).
  • Bombers del Ayuntamient de Madrid.
  • Personal de SUMMA y de la ONG Zaporeak.
  • Técnics farmacéutics de la ONG Farmamundi.
  • Expertas en gendre y suport psicosocial de Médicos del Mundo.
  • Personal de la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID).

Durant la seua missió, el START va atendre a un total de 2.275 persones, de les quals el 7% van ser dones embarassades i 361 xiquets i xiquetes d'entre 5 i 17 anys. Les principals patologies ateses van ser pediàtriques, obstétrico-ginecológicas i traumatológicas.

Gràcies al quiròfan de l'hospital de campanya i al seu personal especialitzat, el START va poder realitzar 21 cesàries i 15 parts, amb el naixement d'un total de 36 bebès. De fet, el 40% de l'activitat del quiròfan va consistir en intervencions de ginecologia i obstetrícia, mentre que la resta es van centrar en traumatologia (36%) i altres cirurgies (24%).

L'equip START va explicar en tot moment amb el suport del grup de logística que va dirigir el treball de muntatge de l'hospital de campanya, així com de la zona de vida de l'equip, l'avituallamiento i l'alimentació, així com l'aigua potable i la gestió de residus del START.

Després del replegament de l'equip START, la Cooperació Espanyola va recolzar els treballs de rehabilitació de l'Hospital de Dondo afectat pel cicló Idai, amb el qual l'equip START va col·laborar per a centralitzar la recepció de pacients. Les estades afectades pel Cicló van ser reparades per a millorar l'atenció bàsica oferida per aquest centre de salut.